خزرنومه

 

بزودي جريمه توليد‌كنندگان زباله در سطح شهر آغاز مي‌شود

رئيس پليس راهنمايي و رانندگي ناجا، ميزان خسارت مالي كه ترافيك بر تهران تحميل مي‌كند را روزانه 20 ميليارد تومان عنوان كرد و گفت: بزودي با فعال سازي گشت هايي جريمه توليد‌كنندگان زباله در سطح شهر آغاز مي‌شود. به گزارش خبرنگار اجتماعي فارس، محمد رويانيان امروز با حضور در پنجاه و نهمين جلسه علني شوراي شهر تهران ضمن معرفي هادي هاشمي رئيس جديد راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ، در بخشي از گزارش خود از عمليات و خدمات ترافيكي و عملكرد راهنمايي و رانندگي در تهران، شهرداري را همچون دولت سازماني سياسي قلمداد كرد و گفت: هم اكنون 9 ميليون خودرو و 5/4 ميليون موتور سيكلت در كشور وجود دارد كه سهم تهران از اين ميزان 30 درصد است. وي ميزان سفرهاي روزانه در تهران را 15 ميليون سفر عنوان كرد و گفت: ايراني‌ها هفت برابر اروپائي ها از وسايل شخصي استفاده مي كنند كه بيش از 90 درصد اين سفرها با خودروهاي شخصي انجام مي‌گيرد در حالي كه اغلب سفرها در كشورهاي دنيا با استفاده از سيستم ريلي است. رئيس پليس راهنمايي و رانندگي ناجا با اشاره به كشته شدن روزانه 75 تا 80 نفر در حوادث رانندگي ، تصادف را دومين عامل مرگ پس از سكته قلبي عنوان كرد و گفت: علاوه بر آسيب هاي روحي، رواي و جسمي ناشي از ترافيك و آلودگي هوا،خسارت هاي مالي ترافيك روزانه 20 ميليارد تومان است. وي نابساماني بخش هاي مختلف ترافيك (همچون عبور موتور سيلكت از پياده رو يا ورود خودروهاي شخصي به خطوط ويژه) را ناشي از پايين بودن فرهنگ ترافيك در كشور دانست و اظهار داشت: در هامبورگ آلمان روزانه 5 برابر تهران سرقت انجام مي شود اما چون نظم حاكم است مردم احساس امنيت مي كنند.در صورتي كه در ايران سالانه 2 هزار قتل و 10 هزار سرقت در كل كشور موجب احساس ناامني در بين شهروندان شده است. وي با بيان اينكه بيش از 50هزار آژانس در كنار 84 هزار سواري تاكسي در بخش حمل ونقل فعاليت مي كنند اما فقدان نظارت كافي موجب شده كه به جاي آنكه تاكسي در خدمت مردم باشد، تاكسي سلطان و حاكم بر مردم باشد. سردار رويانيان با اشاره به شكايت وزارت بازرگاني به ديوان عدالت اداري مبني بر اينكه آژانس ها بايد به صورت مستقل فعاليت داشته باشند، اظهار داشت: مديريت اين بخش بايد زير نظر شهرداري قرار گيرد. وي با بيان اينكه در حال حاضر تنها 2هزار و 700 كيلومتر بزرگراه داريم، تصريح كرد: براي حل مشكل ترافيك تهران نه تنها بايد در سيستم هاي نظارتي به مردم اختيار دهيم بلكه براي مديريت بهتر آن به تشكيل كميته اضطرار ساماندهي ترافيك تهران و ايجاد دو بخش مهندسي ترافيك (كند و كوب) و مديريت اجرايي با مسئوليت و همكاري شهرداري و راهنمايي و رانندگي نياز داريم. رئيس پليس راهنمايي و رانندگي ناجا خاطرنشان كرد: شهرداري معتقد است كه راهنمايي و رانندگي بايد زير نظر اين سازمان قرار گيرد اما به اعتقاد ما اين مسئله امكانپذير نيست چرا كه نيروهاي مسلح قابل واگذاري به يك سازمان سياسي نيست. بر اساس اين گزارش، عباس شيباني عضو كميسيون عمران شوراي شهر تهران ترافيك را غده سرطاني نيازمند جراحي توصيف كرد و گفت:خودروي جديد قبل از خروج خودروي فرسوده نبايد پلاك شود و بايد همزمان با پلاك يك خودروي جديد، يك خودروي فرسوده خارج شود. حسن بيادي نايب رئيس شوراي شهر تهران نيز با بيان اينكه بي تدبيري‌ها موجب شد كه خودروهاي فرسوده وارد عرصه مسافربري شوند، اظهار داشت: اين خودروها صرفا با كشيدن يك نوار قرمز اقدام به جابجايي مسافر مي كنند.حتي شركت هاي خصوصي هم در ساماندهي اين خودروها موفق نبوده اند و مشكلات همچنان ادامه دارد. وي بخشي از مشكلات ترافيك و پايين بودن فرهنگ آن را ناشي از عملكرد حزبي، گروهي و سياسي برخي از مسئولان دانست و افزود: كارهاي مردم سياسي نيست و درگيري هاي ايجاد شده در حمل و نقل عمومي نيز به جايي نمي رسد. نايب رئيس شوراي شهر تهران قوانين ترافيكي را قديمي و نيازمند اصلاح توسط مجلس عنوان كرد و گفت: آزادي و حقوق مردم به خاطر بي تدبيري گرفته مي شود اما باز هم شرايط ترافيكي براي آنها به صورت مطلوب تسهيل نمي شود.به طور مثال؛ پول احداث پاركينگ از مردم گرفته مي شود اما پول آن در جاي ديگر هزينه مي شود. وي خاطرنشان كرد: عدم هماهنگي راهنمايي و رانندگي و شهرداري كاملا مشهود است.نگاه درآمدزايي حل مشكل ترافيك را مختل كرده است. بيادي با انتقاد از ممانعت پليس از ورود ساكنان محدوده طرح ترافيك و مشكلات ايجاد شده براي آنان، گفت:طرح ترافيك مشكل گشا نبوده و اگر اين طرح را حذف كنيم تنها 10 درصد به ترافيك شهر افزوده مي شود. معصومه ابتكار عضو كميسيون عمران شورا نيز با تاكيد بر ضرورت اجراي قوانين آلودگي هوا و تشديد كنترل برگه معاينه فني خودروها، اظهار داشت: تقاضا داريم كه همچنان در شماره گذاري خودروها به استانداردها توجه شود. وي اجراي طرح ترافيك را در كاهش ترافيك و آلودگي هوا تاثيرگذار دانست و تصريح كرد: قانون جريمه پرتاب كنندگان زباله از خودرو نيز اجرا شود. رئيس كميته محيط زيست شوراي شهر تهران در پاسخ به اظهارات رويانيان در ارتباط با اينكه «ماموري كه روزي هشت ساعت سرب تنفس مي كند، مسلما گيج خواهد زد»، خاطرنشان كرد: از سال 81، سرب از بنزين حذف شده است. مهدي چمران رئيس شوراي شهر تهران نيز با اشاره به نامه تهيه شده توسط شيباني براي خروج خودروهاي فرسوده و امضاي كليه اعضاي شورا و ارسال آن به صورت كتبي، گفت: كميته اضطرار ساماندهي ترافيك شهر تهران بايد فراتر از حيطه شهرداري و راهنمايي و رانندگي فعاليت كند و شوراي عالي ترافيك كشور نيز نبايد به مسايل جزئي ورود پيدا كند. به گزارش خبرنگار اجتماعي فارس، رويانيان بعد از استماع اظهارات اعضا در پاسخ به اظهارات شيباني گفت:نمي توان مانع توليد خودرو شد، بايد ميزان سفرها كاهش يابد. به زودي شاهد حركت انقلابي در خروج خودروهاي فرسوده در تهران و ساير شهرهاي كشور خواهيم بود. وي در خصوص مشكل ساكنان طرح ترافيك گفت:محدوديت ترافيك مزاحمتي براي مردم ايجاد نمي كند اما براي كنترل و اجراي آن بايد از سيستم به جاي پليس استفاده شود. رئيس پليس راهنمايي و رانندگي ناجا در خصوص جريمه توليدكنندگان زباله در سطح شهر، از فعاليت تعدادي گشت براي برخورد با اين قبيل افراد خبر داد. به گفته وي، چراغ هاي تقاطع ها يكي از مشكلات جدي راهنمايي و رانندگي است و پليس سعي دارد كه دخالت خود را بر نحوه فعاليت چراغهاي هوشمند كم كند اما در تقاطع هاي غيرهوشمند، پليس چاره اي جز مداخله ندارد.

منبع : خبرگزاری فارس